Zo stel je een goede factuur op

Facturatie is een belangrijk onderdeel van je debiteurenbeleid en omdat het de bedoeling is dat je klanten zo snel mogelijk betalen is het essentieel dat je dit goed doet. Het gaat hier vaak over geld waarvoor jij de producten en/of diensten al hebt geleverd en waar je dus voor hebt gewerkt. Een factuur maken doe je daarom niet alleen om informatie te verlenen, maar ook om aan te manen tot betaling.

Kort maar krachtig

Het is zeer belangrijk dat de factuur duidelijk is. Als een klant niet in één oogopslag kan zien waarvoor ze moeten betalen, zullen ze terecht terughoudend zijn om deze te voldoen. Er moet duidelijk te zien zijn welke diensten wanneer zijn geleverd, wat het totaalbedrag is en hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Het is vaak het beste om de informatie te beperken tot één A4.

Gemakkelijk

Vervolgens is het de bedoeling dat de klant tot betaling overgaat. Dit zullen ze alleen doen als ze heldere instructies krijgen. Zet je gegevens daarom duidelijk op de factuur op een plaats die in het ook springt. Dat betekent niet midden in een zin of alinea, maar netjes onder elkaar en geordend. Bied meerdere betaalmethoden aan, zodat er altijd één methode bij zit die de klant kan gebruiken. Op deze twee manieren geef je ze duidelijkheid en de mogelijkheid het geld snel over te maken zonder te veel tijd te verliezen.