Tips voor elke ondernemer tijdens een crisis

Een crisis komt en gaat. Van een recessie tot aan de coronacrisis in 2020. Maar hoe ga je hiermee om? Geen enkele ondernemer is volledig voorbereid op een crisis. Soms profiteer je tijdens de crisis en soms niet. Het geeft onzekerheid, maar je wilt toch echt continuïteit bieden. Dit wil je voor jouw medewerkers en voor je klanten. Met deze tips helpen wij je de crisis door, want er is genoeg te doen. 

Jouw klant 

Geef duidelijkheid aan je klanten. Dat staat voorop. Denk dus eerst na hoe jij bereikbaar bent. Zet daarvoor de middelen die je kent. Je eigen website, Google Mijn Bedrijf, sociale media en natuurlijk je nieuwsbrief. Zo weten potentiële klanten en jouw huidige klanten waar ze aan toe zijn. 

Geef de huidige klanten extra aandacht. Hebben ze een bestelling lopen? Geef hen duidelijk en houd hen op de hoogte van de gang van zaken. 

Bedenk wat je wel kunt verkopen 

Wees altijd creatief. Laat zien dat jij een ondernemer bent. Kan het niet linksom, dan gaan we wel rechtsom. Denk met je team na hoe jij jouw klant alsnog kunt helpen. Tijdens een crisis hebben klanten andere behoeftes en speel hier ook op in. Ben je een retailer, maak dan gebruik van bijvoorbeeld externe kanalen zoals marktplaats. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om toch jouw product nog aan te bieden. 

Denk dus na over welke producten of diensten je nog wel kunt verkopen en of het eventueel via een ander kanaal kan. Speel in op de wensen van jouw doelgroep en laat zien wat voor ondernemer jij bent. 

Koester je trouwe klanten 

Elk bedrijf heeft fans! Fans steunen jou zeker en daarom zet jij ook in op contact met deze groep. Informeer ze regelmatig door updates via sociale media en nieuwsbrieven. Maar ga ook een stapje verder. Kun jij op dit moment een leuke actie verzinnen waardoor zij alsnog een aankoop willen doen bij jou? Vast wel. Zo zorg je voor cashflow en blijf je in contact. 

Tijd over 

Een crisis zorgt vaak voor minder bestellingen en afname van diensten. Het kan zijn dat mensen tijdelijk niet actief zijn. Het tijdelijk stopzetten van traject en minder bestellingen levert ook iets op, namelijk tijd over. Over het algemeen ben je druk druk druk. 

Benut in deze periode de tijd die je over hebt. Moet er nog wat gebeuren op de website? Of had je altijd willen bloggen voor SEO? Of is het tijd om personeel een training aan te bieden? Je kunt vast wel iets verzinnen wat is blijven liggen in de afgelopen periode. Je hebt nu de tijd, dus je kunt nu los gaan! Zo ben je ook nog eens beter voorbereid voor de periode na de crisis. 

Steek een hand uit naar andere ondernemers 

Je zit niet alleen in dit schuitje. Tijdens een crisis hebben meer ondernemers problemen. Heb jij een grandioos idee? Kijk welke andere ondernemer jou kan helpen. Zo help je elkaar. Daarnaast help je elkaar al door veel met elkaar te praten. Praat over de situatie, zo ondersteun je elkaar. 

And we’re back 

Aan elke crisis komt een einde. Bereid je hier ook voor. Gebruik dus niet alleen de tijd die over is voor punten die zijn blijven liggen. Kijk hoe jij verder wilt gaan na de crisis. Neem bijvoorbeeld contact op met leads na de crisis. Het gaat nu weer beter. Zet marketing campagnes slim in. 

Zo zie je maar in tijden van crisis hoef jij je geen zorgen te maken. Laat zien dat jij een creatieve ondernemer bent met echt ondernemersbloed. 

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*