Opleiding tot cliëntvertrouwenspersoon

opleiding cliëntvertrouwenspersoon

Stel, u krijg op kantoor te maken met ongewenst gedrag van een collega. Gelukkig is er binnen uw bedrijf sprake van een vertrouwenspersoon. U kunt in vertrouwen met deze persoon praten en u voelt dat dit u goed doet. Enige tijd later denkt u terug aan deze prettige ervaring en besluit dat u dit ook voor andere wil doen. Dit is één van de voorbeelden waardoor een persoon kan overgaan tot het volgen van een opleiding cliëntvertrouwenspersoon. Een gratis consulgesprek was een prettig gesprek en u besluit meer te willen weten over verschillende vormen van ongewenste omgangsvormen en integriteit. In deze blog staat informatie over de 3 daagse opleiding tot vertrouwenspersoon voor ongewenste omgangsvormen.

LVV gecertifieerd

Na het voltooien van deze opleiding kunt u zich nog officieel laten registeren als vertrouwenspersoon tot 1 januari 2021. Deze alinea begint niet zonder reden met deze informatie. Vanaf 1 januari 2021 is het volgen van de driedaagse opleiding tot vertrouwenspersoon niet meer voldoende. U dient dan de vierdaagse omleiding tot vertrouwenspersoon te voltooien. Hierbij komt niet alleen het onderwerp ongewenste omgangsvormen kijken, maar ook een deel integriteit.

Inzicht in taken

Na het volgen van deze opleiding bent u bekend met de taken, verantwoordelijkheden en de positie van een vertrouwenspersoon. Tijdens de opleiding wordt er veel tijd en energie gestopt in het naspelen van echte situaties. Deze echte situaties worden door professionele acteurs. In scene gezet. Dit betekent dat de essentie en beleving van dit soort situaties echt naar boven komt. Tijdens de opleiding ligt de focus op de kerntaak van een vertrouwenspersoon; het opvangen en hierna begeleiden door de vertrouwenspersoon. Naast het acteerwerk zijn er ook professionele trainers op het gebied van gespreksvaardigheden aanwezig. Deze oefeningen helpen u om beter te communiceren.

Communicatie is een van de belangrijkste onderdelen van een vertrouwenspersoon. Hierbij staat centraal dat diegene die het probleem heeft gemeld zich gezien en/of gehoord voelt. Dit is een heel belangrijk onderdeel. Hier laat u zien dat de klacht echt is en dat de melder er niet alleen voorstaat. Tijdens de opleiding leert u om in dit proces een professionele houding in te nemen en op een hoog niveau om te gaan met het vertrouwen van de melder. Hopelijk heeft deze blog u de nodige informatie gegeven over de driedaagse opleiding tot vertrouwenspersoon. Mocht u dit jaar geen tijd hebben, dan is het in 2021 mogelijk en verplicht om de vierdaagse opleiding te volgen waar ook integriteit wordt behandeld.