Het geheim van snelgroeiende startups

Als startend ondernemer hoop je natuurlijk dat je onderneming blijft staan, en deze zelfs met een snelvaart groeit. Bedrijven zoals LinkedIn en Uber hebben binnen korte tijd hun start-up bedrijf weten uit te breiden naar een bedrijf wat niet meer weg te denken valt uit de maatschappij. Maar hoe hebben ze zo extreem snel kunnen groeien?

Laat het product zichzelf verkopen

Ondanks dat deze bedrijven een uitgebreide groeistrategie hanteren, is het product of de dienst uiteindelijk wat het bedrijf laat groeien.Je product of dienst moet een toegevoegde waarde hebben. Vanuit deze toegevoegde waarde kan je een loyale klantenkring opbouwen. Deze kring vormt de basis van succes. Een goed product legt dus de basis voor groei. 

Hoewel het hanteren van een uitgewerkte marketingstrategie natuurlijk altijd enigszins bijdraagt aan het groeiproces, moet ook dit niet de basis zijn. Werk het product zo uit dat deze voor zichzelf spreekt, grote marketingbudgetten zijn in lang niet alle gevallen nodig. Herontwerp je product waar nodig, in plaats van groei te forceren door middel van marketing. Een sterke marketingstrategie werkt namelijk pas echt goed als je product goed is, voor zichzelf spreekt en een toegevoegde waarde heeft. 

Probeer je te focussen op een niche-markt, zeker bij een start-up. Zo was Facebook eigenlijk gericht op leden van de universiteit en richtte snapchat zich op scholieren alvorens de wereld te veroveren. Wanneer je concurreert in een nichemarkt is de kans aanzienlijk groter dat je snel gaat groeien, waarbij je in een markt met veel concurrenten eerst een stabiel bedrijf met een loyale clientèle moet opbouwen. 

Groei financieren

Realiseer je dat groei nooit klaar is. Wanneer je al je mankracht, tijd en moeite steekt in de groei van je bedrijf zul je merken dat dit loont. Wees alert op kansen die zich aandoen om op korte of lange termijn meer groei te kunnen realiseren. Soms doen zich kansen voor die je niet kunt laten liggen, bijvoorbeeld een pand dat vrijkomt. In zulke gevallen zou je misschien snel een zakelijke lening willen aanvragen om de groei te kunnen financieren. Een zakelijk lening berekenen kan eenvoudig online, op deze manier kan je een goede inschatting maken of de investering financieel realistisch is. 

Als startende onderneming heb je nog niet alle resultaten die je normaal zou tonen bij een aanvraag van een zakelijke lening. Wel kan je vooruitblikken of wat je verwacht om te zetten en welk deel daarvan winst is.

Hoe groot je bedrijf ook wordt, zorgt dat in elke tak van je bedrijf de kernwaarde groei voorop staat. Wanneer je dit nooit uit het oog verliest, en iedereen hier vanuit handelt, is het een kwestie van geduld. 

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.


*